Update visstoepen van de Baroniesche hengelaars

terug naar overzicht

Dinsdag, 16 april 2024

We zijn bezig met het inventariseren van alle visstoepen en stekken van de Baroniesche hengelaars. Een ontzettend grote klus, maar ook hard nodig.

Water en visstand beheer, april 2024                                                                            Fred Musler, bestuurder de Baroniesche hengelaars

Na het noeste werk van de adviescommissie werd op de algemene ledenvergadering van18 januari 2024 de presentatie gegeven van het plan: ‘een frisse doorstart’. Een aspect van dit plan was om een doorstart van onze vereniging te maken met een volledig nieuw bestuur. Na stemming en telling van de stemmen worden 6 nieuwe bestuursleden volgens voordracht benoemd.
    
      Water en visstand beheer. 
Daar ligt mijn interesse maar al snel ben ik erachter dat het een veelomvattender terrein is dan dat ik dacht. Terugkijkend op de afgelopen drie maanden kunnen we concluderen dat er veel werk verzet is maar dat er ook nog heel veel moet gebeuren. Hier zal ik mij beperken tot de ontwikkelingen rond het water beheer. 
In de afgelopen drie maanden zijn vele contacten gelegd met medewerkers van de gemeente Breda, het Waterschap Brabantse Delta, Staatsbosbeheer en de sportvisserijverenigingen uit de omgeving. En hoewel wij alle zes een eigen ‘portefeuille’ hebben, helpt iedereen de anderen mee waar dat nodig is. 
Voor het beheer en onderhoud hebben we in eerste instantie de hulp ingeroepen van de specialist van Sportvisserij ZWN die voor ons een presentatie heeft verzorgd hoe je bepaalde zaken het beste kunt aanpakken. Een inspirerende avond! Alle directieleden hebben de handen uit de mouwen gestoken als het gaat om het in kaart brengen, schoonmaken en maaien van visstekken, -stoepen en steigers. Op de Bovenmark is een centimeters dikke sliblaag van een aantal visstoepen weggehaald die daar tijdens de extreem hoge waterstanden op terecht is gekomen. Het doet ons veel plezier om te zien dat deze stoepen gelijk weer in gebruik zijn genomen door onze leden. Toch zal het nog heel wat tijd vergen om alle stoepen weer gebruiksklaar te maken. Sommigen zijn door achterstallig onderhoud in een dusdanig slechte staat dat ze hersteld of geheel vernieuwd moeten worden. 
Aan de Aa of Weerijs zijn de steigers gemonitord en zijn we met een aannemer, gespecialiseerd in dit werk, gaan kijken welke steigers gerepareerd kunnen worden, welke geheel vernieuwd moeten worden en welke, in verband met de veiligheid, verwijderd moeten worden. Als de steigers hersteld zijn zullen medewerkers van het waterschap de kanten waar nodig herstellen. 
Tevens hebben we per locatie gekeken naar de bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid. Het idee is om verwijderde visstoepen en -steigers op andere, betere locaties herplaatst te krijgen. Ook de bereikbaarheid van steigers voor de minder-valide vissers laat te wensen over. Dat is aangekaart bij de gemeente en het waterschap. 
Aan de Mark en Roode vaart zijn we druk bezig om alle visstoepen in beeld te krijgen. Velen moeten opgeknapt worden en een groot aantal is zo overwoekerd dat ze tot nu toe onvindbaar zijn. De visstoepen bij de Moerlakenbrug hebben we onlangs gemaaid en deze zijn nu goed bruikbaar. Ook de Elsakker is goed bevisbaar. Het Kraaiennest en de visstoepen van Halle en de Schuivenoordseweg komen binnenkort aan de beurt.
In overleg met de ecoloog van het waterschap zullen de paaibakken bij de Moerlaken en Achter Emer niet meer gebruikt worden en worden deze teruggegeven aan de natuur. De, overigens onveilige, loopbrug wordt weggehaald. Daarentegen is een aannemer voor het waterschap bezig om 5 nieuwe loopbruggen aan te leggen achter het dijklichaam bij Terheijden zodat daar weer prachtige visstekken ontstaan. Om de loopbruggen makkelijker bereikbaar te maken hebben we gevraagd om een trap in het dijklichaam aan te brengen. Om bijna al onze plannen van aanpak te verwezenlijken dient iedere keer weer een vergunning per object aangevraagd te worden. Een tijdrovend werkje dat veel tijd vergt. Ook het onderhoud en het maaien zullen wij niet alleen kunnen klaren. Mocht je het leuk vind om hieraan mee te doen, meld je dan aan via de site van ‘de Baroniesche hengelaars’. Alle hulp is ontzettend welkom.

Naast deze praktische zaken zijn er huurovereenkomsten die bestudeerd, besproken en getekend moeten worden en de bijbehorende visplannen die geschreven moeten worden. In deze visplannen staat beschreven hoe de sportvisserij door onze vereniging wordt uitgevoerd op een duurzame en verantwoorde wijze. Het geeft onder andere aan hoe wij om denken te gaan met het welzijn van de vissen, loodvrij vissen, met beleid voeren en het niet achterlaten maar meenemen van afval. Als bestuur leg je in het visplan in feite verantwoording af voor het beleid dat je als sportvissersvereniging wilt voeren. 
Al met al een enorme klus waar we overigens met veel enthousiasme aan begonnen zijn en veel plezier aan beleven. We hebben een missie te volbrengen. Langzamerhand ontstaat er een duidelijk doel waar we ons beleid op afstemmen. Dit alles was niet mogelijk geweest als we de hulp niet hadden gekregen van de mannen en vrouwen bij Sportvisserij ZWN. Ook de vele nieuwe contacten die zijn gelegd bij de gemeente Breda, Het Waterschap Brabantse Delta en Staatsbosbeheer zijn zeer waardevol en hulpvaardig gebleken. Onze dank daarvoor.

In een volgende nieuwsbrief zal ik ingaan op het visstand beheer en controle en handhaving aan de waterkant.

Fred Musler

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons Cookie beleid

Accepteer cookies