Visplekken van de Baroniesche hengelaars! Waar vind ik ze? En wat is daar allemaal voor nodig?

Woensdag, 19 juni 2024

Een goede visplek is een locatie die voor de sportvisser vanaf openbaar gebied goed bereikbaar is en voldoende ruimte biedt om de visserij te beoefenen. Bekende knelpunten zijn: dicht begroeide oevers zoals dichte rietkragen en een gesloten bomenrij en/of een (te) steil talud. Allemaal zaken die het vissen (vrijwel) onmogelijk maken. Daarbij is het zelf snoeien/maaien van zo’n visplek of het maken van een voorziening niet zomaar toegestaan. Op de website is te lezen hoe dit door de vereniging wordt aangepakt. Hierbij doen wij ook een oproep aan iedereen die interesse heeft om aan het onderhoud mee te werken.

Visplekken:

Een goede visplek is een locatie die voor de sportvisser vanaf openbaar gebied goed bereikbaar is en voldoende ruimte biedt om de visserij te beoefenen. Bekende knelpunten zijn: dicht begroeide oevers zoals dichte rietkragen en een gesloten bomenrij en/of een (te) steil talud. Allemaal zaken die het vissen (vrijwel) onmogelijk maken. Daarbij is het zelf snoeien/maaien van zo’n visplek of het maken van een voorziening in de meeste gevallen niet toegestaan. De vereniging heeft met het Waterschap de afspraak dat rondom de visplekken zelf gemaaid en schoongemaakt wordt. Met de gemeente Breda wordt daar momenteel over gesproken. Dat onderhouden hebben we als bestuursleden de afgelopen maanden zoveel mogelijk zelf gedaan. Iedereen die hieraan zou willen meehelpen is van harte welkom. Heb je interesse, informeer hier dan naar of meldt je aan via info@dbh-breda.nl.

Door de weersomstandigheden van de afgelopen tijd is nu meer onderhoud nodig dan normaal. Wij proberen zoveel mogelijk met twee of 3 man te gaan en dat blijkt dan ook nog eens heel gezellig te zijn! Zo zijn er aan de Bovenmark visstoepen gemaaid en stelconplaten schoongemaakt. Dit betreft de visplaatsen aan de Ulvenhoutselaan, de steiger bij de Reeptiend (naast de fietsbrug) en de stelconplaten naast de brug naar De Klokkenberg. Enkele plaatsen, zoals bij de Markbrug bij Strijbeek en de Koekelberg vragen zoveel aanpassingen dat daar met een, door ons in de arm genomen, (groene) aannemer naar is gekeken hoe deze weer goed en veilig bevisbaar te maken. Ook zullen er trappen worden gemaakt en aangepast waar dat nodig is om de steigers te bereiken. Dit is een veelomvattende en vooral ook tijdrovende klus omdat allerlei stappen moeten worden doorlopen voordat alles gereed is. Denk hierbij aan het opnemen van de werkzaamheden, het aanvragen van toestemming en het aanleveren en indienen van vergunningen bij de waterbeheerder voordat ook maar begonnen kan worden met de werkzaamheden. Het aan en afvoeren van materialen, de bereikbaarheid van de steigers met de juiste machines en materialen maken dit tot een karwei dat veel tijd vraagt.

Aan de (Beneden-) Mark zijn onlangs 24 visplekken gemaaid en gesnoeid en schoongemaakt bij de Moerlakenbrug en Achter Emer, 5 visplekken aan de rechterzijde van het gemaal Kraaiennest, 2 plekken achter de Schuivenoordseweg, 6 plekken aan de Nieuwveerweg (Elsakker) en 6 plekken aan de Halseweg nabij het gemaal Halle. Aan de overzijde van de Elsakker (Bredeweg) en aan de Zeedijk worden de visplaatsen nog niet aangepakt in verband met (toekomstige) werkzaamheden aan de dijk bij de Bredeweg en de brug over de Zeedijk. De visplaatsen aan de Baroniestraat in Terheijden zijn al voorzien van prachtige loopsteigers. Het wachten is hier tot de dijk weer toegankelijk is. 2 trappen met leuning zullen dan voor een goede bereikbaarheid van de loopsteigers zorgen.

Controle en handhaving:

Momenteel vindt de controle en handhaving aan de waterkant plaats door de BOA’s van de Gemeente Breda, Staatsbosbeheer en Sportvisserij Zuidwest Nederland. Helaas heeft de vereniging momenteel niet de beschikking over eigen verenigingscontroleurs. Daar is juist veel behoefte aan. Zij zijn, naast het controleren op de juiste papieren en het gedrag aan de waterkant, vooral de gastheren van de vereniging. Goede voorlichting over het sportvissen en de juiste vergunningen blijft nodig. Degene die interesse heeft om controleur voor de vereniging te worden of daar vragen over heeft kan met de vereniging contact opnemen met Tim Evers.